Chris Marker filmleri Adana Altın Koza’da

23 Eylül 31. Uluslararas’ı Adana Altın Koza Film Festivali’nin programın’dan ayrıntılara devam ediliyor . 

Yayınlama: 10.09.2024
A+
A-

23 Eylül 31. Uluslararas’ı Adana Altın Koza Film Festivali’nin programın’dan ayrıntılara devam ediyor .

Dünya Sineması bölünde gösterilecek  Chris Marker ile Devri Â lem  adlı secki, deneme filmi‘nin (deneme filmi) öncülerinden ve yazıdan filme, fotoğraftan video ve dijital görüntüye uzanan çeşitlilikte yöntemler kullanarak melez bir sinema dili inşa etmiş Fransız yönetmen, yazar ve multidisipliner sanatçı Chris Marker ‘ı n filmlerini bir araya getiriyor.

Seçkide, Marker’ı n egzotizmi ve propaganda dili muzip biçimsel oyunlarla ele aldığı seyahat günlüğü  Sibiryadan Mektup  ( Lettre de Sibé rie , 1957 ) ,  12 Maymun  a da ilhâm olmuş distopik bilimkurgusu  Dalgakıran  (La Jet é e, 1962), çok katmanlı anlatı inşasıyla sinema türleri en özgün filmlerinden biri olarak gösterilen şiirsel ve meditatif film Denemesi  Güneşsiz  (Sans Soleil, 1983) ve bellek, gerçeklik ve sanal dünya arasındaki sınırları bulanıklaştıran kurmaca belgeseli  Seviye Beş” (1997), restore edilmiş kopyalarla Adana seyircisiyle buluşacak .

23-29 Eylül’de kayıtlı arasmda 31. si gerçekleşecek Uluslararası Adana Altın Koza Film Festivalinin nya Sinemasılünde, ‘ Deneme filmi’in (deneme filmi) öncülerinden ve özgün montaj estetiğiyle sinemanın sınırları zorlamış  Fransız yönetmen yazar ve multidisipliner sanatçı Chris Marker’a özel bir lüm ayrıldı . ​ 

2012’de kaybettiğimiz sanatçınıçok katmanlı ve zengin estetik , politik ve sosyal vizyonu keşfetmeye davet eden  Chris Marker ile Devri Â lem  adlı seçkide, Marker ıüç uzun ve bir de kısa metraj filmi steril olacak .

D ö rt klasik birden

Sibirya co ğ rafyas ı ve halklar ı n ı çalışarak egzotizm ve propaganda diline muzip bir bakış yükseltilmişği seyahat günlüğü  Sibirya dan Mektup  ( Lettre de Sibé rie , 1957) , 33 yıl sonra Terry Gilliam’ın  12 Maymun  filmi ilhâm olmuş , siyah-beyaz fotoğ rafların bir fotoroman şekinde aktığı distopik klasığ Dalgakıran  ( La Jeté e , 1962), modern toplumun kolektifi hafızasını ve kişisel anıların doğasını Afrikadan Japonyaya uzanan sinematik bir yolculukla kaydedilebilir alan, çok katmanlı anlatı inşasıyla sinema çeşitleri en özgün filmlerinden biri olarak gösterilen şiirsel ve meditatif film denemesi  Güneşsiz  (Sans Soleil, 1983) ve bellek, gerç eklik ve sanal dünya arasındaki sınırları yaklaştıran tarihin ve teknolojik kesişim noktasında duran kurmaca-belgeseli “Beşinci Seviye” (1997), seçki kapsamında Adana seyircisiyle buluşacak.

Melez bir sinema dili inşa etti

Gerç ek ad ı Christian Fran ç ois Bouche-Villeneuve olan sanat çı 1921  de Fransa  da d ü nyaya geldi. Sinemaya Alain Resnais’in asistanlığını yaptığı ve ilk filmi  Olympia 52  yi 1952’de çektiği film . Agnè s Varda, Alain Resnais ve Georges Franju ile birlikte Fransız Yeni Dalgaların radikal sol kanadının en etkili isimlerden oldu.  Filmleri, bellek, zaman, kimlik ve insan deneyimi gibi derin temalar etrafında  şekillenirken , sinemada geleneksel anlatımı biçimlerine meydan okudu. 2012  deki ölümüne dek 60  dan fazla film yönetti ve yazdı , film, fotoğraf ve video gibi farklı unsurları kullanarak melez bir sinema dili inşa etti. Chris Marker ‘ın sinemaya olan özgün yaklaşımı ve yenilikçi ruhu, bugün bile bir çok sinemacıyı derinden etkilemeye devam ediyor.